Wednesday, July 15, 2009

“Telefon bimbit – rampas jika ingkar”


Begitulah peringatan daripada Datuk Seri Hishamuddin suatu masa dahulu ketika beliau menjadi Menteri Pelajaran berkaitan penggunaan telefon bimbit dalam kalangan murid-murid sekolah. Menurut beliau, sekolah mempunyai kuasa untuk merampas telefon bimbit murid yang masih membawa dan menggunakan telefon bimbit di sekolah.

Walaupun penggunaan alat telekomunikasi itu sudah semakin meluas, murah dan mudah, tidak bermakna murid mesti membawa telefon bimbit ke sekolah. Mudah menghubungi ibu bapa tidak boleh dijadikan alasan untuk menggunakan telefon bimbit di sekolah kerana murid boleh berjumpa guru jika ditimpa masalah atau kecemasan.

Jika sekadar mahu menghubungi ibu bapa atau rakan atas urusan yang tidak penting, murid boleh menggunakan telefon awam yang terdapat di sekolah.

Di SMKTP, masih terdapat murid yang ‘curi-curi’ bawa telefon ke sekolah. Mereka akan memberi pelbagai alasan sekiranya telefon mereka dirampas. Walaupun pihak sekolah mengambil tindakan tegas dengan ‘menyimpan’ telefon itu sehingga akhir tahun, tetapi masih ada yang tidak serik…

/rbj

No comments:

Post a Comment

Followers