Monday, July 13, 2009

Bagaimanakah Sekolah Mengawal Murid-murid Agar Peraturan Dipatuhi...


Sekolah merupakan institusi yang memerlukan dasar disiplin yang kukuh. Dalam usaha mewujudkan satu sistem disiplin yang mantap, maka pihak pentadbir dan guru memerlukan kuasa untuk mengamal dan melaksanakan dasar disiplin itu. Kuasa dan kewibawaan ini diperturunkan melalui peraturan-peraturan mengenai disiplin.

Segala tindakan dan tingkahlaku pihak pentadbir, guru-guru dan murid sewaktu di sekolah haruslah bersempadankan atau mematuhi peraturan-peraturan ini. Seboleh-bolehnya Pengetua dan guru-guru yang terlibat dengan perjalanan peraturan di sesebuah sekolah haruslah sentiasa peka akan wujudnya peraturan-peraturan berkenaan dan seterusnya mengambil kira kandungan peraturan tersebut semasa menjalankan tugas mereka.

Masalah disiplin yang berlaku di sekolah dianggap oleh masyarakat sebagai satu daripada tugas dan tanggungjawab yang harus dipikul oleh pihak sekolah bagi mengatasinya. Oleh itu pihak pentadbir dan guru-guru hendaklah mencari jalan terbaik agar masalah ini dapat diselesaikan dengan baik dan bukannya bertujuan untuk menyusahkan murid. Dengan penyelesaian yang baik akan menunjukkan kewibawaan pihak sekolah dalam mengatasi masalah perlanggaran peraturan ini. Beberapa langkah yang boleh dilakukan oleh pihak sekolah dalam mengawal murid agar dapat mematuhi peraturan dapat dilakukan. Antara langkahnya ialah:-

1. Kepemimpinan yang tegas.

Seperti yang sedia maklum, stail kepemimpinan terbahagi kepada empat jenis iaitu autokratik, demokratik, laissez-faire dan benovilant equalvilant. Pengetua atau pihak pentadbir boleh memainkan peranan dengan menggunakan stail yang sedia ada untuk mengawal murid agar mematuhi peraturan yang ditetapkan. Stail yang hendak digunakan mestilah bersesuaian dengan situasi masalah yang dihadapi. Ini bertujuan untuk murid berasa peraturan yang dikenakan mestilah diikuti dan bukannya sebagai satu hukuman. Bentuk tindakan yang diambil boleh merupakan nasihat, amaran, denda atau sebagainya. Matlamatnya yang utama adalah untuk memastikan murid mematuhi peraturan yang telah ditetapkan.

2. Bimbingan dan kaunseling

Kaunselor boleh memainkan peranannya dengan memberi maklumat dan juga garis panduan mengenai peraturan sekolah. Tugas kaunselor ialah untuk memberi penjelasan sebab-sebab peraturan yang ditetapkan harus dipatuhi oleh murid. Bagaimana ia dijalankan terpulanglah kepada kaunselor dalam membuat penilaian terhadap murid yang melanggar peraturan sekolah.

Rujukan : Kecemerlangan Pendidikan Dalam Agenda Pembangunan Negara

/rbj

No comments:

Post a Comment

Followers