Monday, July 27, 2009

Suntikan Cegah Penyakit Kancing Gigi




Bermula 27 Julai hingga 28 Julai 2009, suntikan untuk mencegah penyakit kancing gigi bagi murid-murid Tingkatan 3 akan diadakan. Pagi tadi bertempat di Dewan Blok Baharu, SMKTP, murid-murid Ting. 3 mula dipanggil untuk suntikan, yang bermula pada pukul 9.15 pagi.

Suntikan ini dijalankan oleh kakitangan Jabatan Kesihatan Negeri Pahang. Puan Adhipah Kandar selaku guru penyelaras unit kesihatan sekolah telah memastikan semua urusan berjalan dengan lancar.

Berikut sedikit info berkenaan penyakit kancing gigi :

Kancing gigi atau juga dikenali sebagai tetanus mempunyai tanda-tanda seperti kekejangan otot yang menyakitkan. Kancing gigi terjadi akibat luka yang dicemari oleh spora bakteria jenis Clostridium tetani. Kancing gigi merupakan sejenis penyakit berbahaya yang boleh membawa maut dan menjadi punca utama kematian di Asia dan Afrika.

Clostridium tetani dijangkiti melalui manusia, kuda dan haiwan berdarah panas. Saluran usus, luka dan spora, tanah, najis mengandungi bakteria ini. Risiko penyakit ini amat tinggi jika kecederaan berpunca daripada objek runcing dan tajam seperti jarum atau duri pokok yang tercemar yang berkemungkinan mencucuk spora jauh ke dalam kulit.

Tanda-tanda seseorang itu mendapat kancing gigi ialah kelesuan, ketegangan atau kekejangan, sukar mengunyah, otot semakin keras hingga terkancing gigi, susah tersenyum lebar, pengecutan otot yang kuat, kekejangan yang menyakitkan. Kancing gigi mengakibatkan keretakan (di tulang-tulang panjang, tulang belakang), kerenggangan tendon, kesukaran makan, kegagalan jantung dan trombosis. Kancing gigi hanya boleh dicegah melalui vaksinasi./rbj

No comments:

Post a Comment

Followers