Sunday, July 26, 2009

5 Amalan yang baik di bilik darjah


Amalan 1 : Simpati dan Empati

• Imbas latar belakang murid-murid (scanning)

• Kaji faktor-faktor menyebabkan murid-murid kurang berminat, kurang berfokus dan kurang mahir.

• Cuba letakkan diri dalam kasut murid-murid (lihat dari perspektif murid-murid).

• Cuba rasa cara mereka rasa.

• Cuba fikir jenis guru anak diri kita yang kita suka.

• Ada jiwa guru yang sebenar.


Amalan 2 : Sensitif dan Reflektif

• Peka kepada respons murid-murid.

• Harus ingat diri sentiasa dinilai oleh semua murid di kelas.

• Tingkahlaku, gerak-geri, wajah dan emosi murid-murid ialah barometer kejayaan sesi pengajaran dan pembelajaran. Perlu sentiasa baca barometer itu.

• Selalu buat refleksi sesi pengajaran dan pembelajaran yang lalu untuk penambahbaikan.


Amalan 3 : Proaktif dan Inovatif

• Jangka apa yang mungkin boleh berlaku dan amalkan ‘cegah sebelum parah’.

• Elakkan stereotaip. Manfaatkan sepenuhnya teknologi terkini seperti ICT, multimedia dan alatan digital untuk meningkatkan dayasaing dengan tarikan zaman moden (permainan komputer, sms, Internet, iPod dll.)


Amalan 4 : Aktif dan Positif

* Tidak berhenti belajar – Amalan pembelajaran sepanjang hayat (life-long learning).

* Cuba dan laksana – Belajar dan buat bahan-bahan multimedia untuk digunakan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.
* Mindset yang positif – Kemajuan dan pembaruan adalah sesuatu yang baik dan membantu dalam pengajaran dan pembelajaran.


Amalan 5 : Formatif dan Sumatif

• Sentiasa menilai diri dan murid-murid.

• Nilai diri berdasarkan respons murid dari mula sehingga ke akhir sesi pengajaran dan pembelajaran.

• Nilai murid berdasarkan kefahaman dan kemahiran dari mula, pertengahan sehingga ke akhir sesi pengajaran dan pembelajaran.

• Melihat kegagalan murid sebagai kegagalan diri – Akauntabiliti.


Sumber : Thinking Allowed, Yew Kok Leh

/rbj

No comments:

Post a Comment

Followers