Sunday, July 12, 2009

Anjung Muafakat Sambut Tetamu

Untuk renungan dan dikongsi bersama ....
PDF Print E-mail

Image Sekolah adalah antara organisasi yang sentiasa menerima tetamu atau pelanggan dengan pelbagai urusan. Antara yang kerap hadir ke sekolah ialah ibu bapa murid yang mahu berurusan dengan guru atau jurujual yang ingin mempromosi bahan dagangan mereka kepada guru dan kakitangan sekolah. Guru selalunya tidak selesa sekiranya ibu bapa murid bertemu mereka di bilik guru kerana keadaan di bilik guru yang biasanya tidaklah begitu kemas tersusun. Kehadiran jurujual di bilik guru pula sering menimbulkan kontroversi apabila ada guru mengadu kehilangan barangan berharga seperti telefon bimbit yang diletakkan di atas meja guru.

Bagi mengatasi perkara ini, ibu bapa dan jurujual tidak dibenarkan bertemu guru di dalam bilik guru. Sebaliknya disediakan satu ruang khas bagi membolehkan mereka bertemu dan berbincang dengan selesa.

Di Sekolah Kebangsaan (SK) Dato’ Onn Jaafar, terdapat satu sudut di luar pejabat yang agak lapang. Sudut ini dinaik taraf dan dijadikan tempat pertemuan guru dengan tetamu. Ia dikendalikan guru Bimbingan dan Kauseling sekolah dan ruang ini dinamakan Anjung Muafakat. Daripada nama yang diberikan, ibu bapa atau tetamu akan mendapat gambaran apabila mereka berbincang di sudut itu, ia bertujuan ke arah permuafakatan.

(Dipetik daripada majalah Pendidik Jun 2009)

No comments:

Post a Comment

Followers