Tuesday, July 7, 2009

Personel dalam Pengurusan HEM

Personel adalah komponen yang paling penting dalam sesuatu organisasi. Kualiti pengurusan sesebuah organisasi dan keluarannya bergantung terus kepada kualiti personelnya. Oleh hal yang demikian, semua personel dalam pengurusan HEM sama ada profesional atau bukan profesional hendaklah sentiasa segar dari segi pengetahuan dan latihan mereka. Terdapat beberapa ciri kualiti yang perlu ada pada personel HEM daripada Pengetua, Pen. Kanan HEM, kaunselor dan staf –staf yang lain iaitu:

1) Komited terhadap pengurusan HEM.

2) Berkemahiran mengenalpasti dan memahami permasalahan pelajar dan menyelesaikannya.

3) Berpengalaman memahami perkembangan personaliti pelajar.

4) Berinisiatif untuk menjayakan pengurusan HEM.

5) Berupaya mewujudkan suasana yang selamat dan kondusif untuk aktiviti pengajaran dan
pembelajaran (P & P) Unit Hal Ehwal Murid di Sekolah

Unit Hal Ehwal Murid (HEM) atau di sesetengah sekolah dinamakan seperti Majlis HEM, Unit Personalia Pelajar dan lain-lain yang membawa konotasi yang sama adalah satu unit yang diwujudkan di bawah pengelolaan Penolong Kanan (HEM) di sekolah-sekolah untuk menguruskan perkhidmatan hal ehwal murid.

Peranan utama unit ini adalah untuk mengendalikan pelbagai program dan perkhidmatan serta pengurusan yang tersirat dalam kurikulum sekolah sama ada berupa akademik atau kokurikulum iaitu:

1) Merancang program aktiviti dan teknik pelaksanaan semua aktiviti untuk per kembangan sahsiah pelajar.

2) Menyelaras, menyelia dan menilai pelaksanaan aktiviti pelajar.

3) Mempertingkatkan akhlak dan nilai hidup pelajar, membina personaliti dan membentuk sikap pelajar yang positif dan progresif.

4) Mengawasi keselamatan, menjaga kesihatan dan memelihara kebajikan pelajar.

5) Membina semangat kasih sayang kepada diri sendiri, ibu bapa, agama dan negara.


No comments:

Post a Comment

Followers