Saturday, August 8, 2009

Sekolah yang Selamat & Berkesan : Aspek Disiplin

Sekolah yang selamat dan berkesan ialah sekolah yang dibentuk oleh iklim sekolah yang positif. Terdapat 6 faktor utama untuk membentuk iklim yang positif di sekolah, iaitu kepimpinan, disiplin, keselamatan, kehadiran, pengurusan konflik dan kurikulum. Menyatukan semua faktor tersebut dalam bentuk yang kreatif dapat menyediakan rangka bidang yang perlu untuk mewujudkan keadaan sekolah yang aman, damai dan produktif.

Aspek Disiplin :

Di sekolah, disiplin murid mestilah bermula dari bilik darjah. Disiplin dalam bilik darjah adalah sangat perlu untuk memelihara peraturan dan membentuk persekitaran yang akan membantu ke arah pembelajaran.

Prinsip yang utama di bawah disiplin bilik darjah yang positif akan mendorong murid untuk menerima tanggungjawab bagi perilakunya sendiri. Apabila murid-murid memegang tanggungjawab ini, mereka mempunyai tingkah laku yang teratur dengan sedikit atau tanpa tekanan , daripada peraturan di sekolah dan pihak atasan.

Seorang ahli sosiologi, Amitai Etzioni telah menghubungkan pekerjaan murid yang rendah mutunya dengan kekurangan disiplin diri; terutama disiplin diri inteleknya. Mengulas secara umum tentang disiplin, beliau menyatakan bahawa suatu perbezaan yang paling utama bagi sekolah yang berkesan dengan sekolah yang kurang berkesan ialah struktur disiplinnya. (Tugend, A., 1984). Beliau juga menyatakan bahawa struktur disiplin adalah yang paling berkesan apabila ia diterima oleh murid sebagai yang sahih dan tidak sebagai suatu yang dipaksakan daripada pihak atasan.


No comments:

Post a Comment

Followers