Tuesday, August 18, 2009

H1N1 : Saringan Suhu Badan Murid


Pagi tadi sebelum memulakan Peperiksaan Percubaan PMR Kertas Bahasa Inggeris (1), Guru-guru Tingkatan 3 telah diarah untuk melakukan pemeriksaan suhu badan murid masing-masing. Murid yang mempunyai suhu badan melebihi 37 darjah celcius diletakkan di bilik darjah yang berasingan. Murid-murid juga dibekalkan dengan 'face mask' dan mereka dikenakan bayaran sebanyak 30 sen. Mereka dikehendaki memakainya sepanjang masa.

Hasil daripada pemeriksaan suhu badan murid, didapati ramai murid yang mempunyai suhu badan melebihi 37 darjah celcius, malahan ada yang mencecah 39.5 ! Mereka dihimpunkan di dalam 2 buah bilik darjah dan diselia oleh Puan Rohani Deraman, Kaunselor sekolah. Sebenarnya, ramai murid T3 datang ke sekolah semalam dan hari ini kerana ingin menduduki PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR, walaupun mereka tahu bahawa mereka tidak sihat !

Setelah dikenalpasti terdapat ramai murid yang tidak sihat, ditambah pula kebimbangan yang disuarakan oleh guru-guru dan ibu bapa, pihak sekolah telah mengambil keputusan bijak untuk menutup sekolah sepenuhnya bermula hari ini bagi mengelakkan penularan virus influenza A H1N1. Lebih kurang pada pukul 10.00 pagi tadi, semua murid Tingkatan 3 dibenarkan pulang dan mereka diberi surat pemberitahuan tentang cuti tersebut untuk disampaikan kepada ibu bapa/ penjaga. Mereka dikuarantikan di rumah selama 7 hari !

Sebelum itu, murid-murid T4 dan T5 telah dibenarkan pulang setelah kedatangan mereka diambil. Sebelum dibenarkan pulang, satu taklimat lengkap telah diberi oleh PK HEM, sebagai panduan / langkah-langkah yang perlu diambil oleh mereka sepanjang tempoh kuarantin tersebut.

Cegah Sebelum Parah ...!

Foto : Guru Tingkatan sedang memeriksa suhu badan murid... /rbj

No comments:

Post a Comment

Followers