Tuesday, August 11, 2009

H1N1 : Jabatan Kesihatan + Unit Kesihatan SMKTP




Lanjutan daripada langkah cegah H1N1 di sekolah, hari ini Jabatan Kesihatan telah datang ke sekolah untuk membuat saringan H1N1 ke atas warga SMKTP khususnya murid-murid yang didapati tidak sihat. Kakitangan Jabatan Kesihatan mula membuat saringan / pemeriksaan tersebut bermula pukul 10.45 pagi, bermula dengan murid Tingkatan 3, dikuti oleh murid Tingkatan 4 dan seterusnyanya murid Tingkatan 5.

Pihak Jabatan Kesihatan hanya membuat pemeriksaan terhadap murid-murid yang demam @ selsema memandangkan jumlah murid di SMKTP terlalu ramai....Pada mulanya ramai jugalah murid yang tidak berkenaan beratur panjang di hapadan Bilik Kesihatan Sekolah untuk diperiksa bagi memastikan mereka bebas daripada H1N1 !

Dapatan daripada pemeriksaan tersebut, kakitangan Jabatan Kesihatan yang bertanggungjawab memaklumkan bahawa tidak ada kes demam dengan suhu melebihi 39 darjah celcius. Yang ada hanyalah sekitar 36 - 37 darjah celsius dan ini tidak membimbangkan !

Puan Noor Aini memberitahu pihak Jabatan Kesihatan bahawa tidak ada kes demam / selsema teruk kerana pihak sekolah telah mengarahkan mereka untuk tidak hadir ke sekolah jika mereka demam. Malah, pagi tadi pun masih terdapat ibu bapa/ penjaga yang datang ke sekolah untuk membawa anak mereka pulang ke rumah kerana didapati tidak sihat.

Langkah proaktif pihak sekolah itu mendapat pujian daripada kakitangan Jabatan Kesihatan kerana dapat mengelakkan penularan virus H1N1 dalam kalangan warga SMKTP.

Semua pihak perlu lebih serius menangani wabak H1N1 yang kini mengorbankan banyak nyawa di negara kita ... /rbj

No comments:

Post a Comment

Followers