Wednesday, November 11, 2009

Perkasakan Peraturan Sekolah

Peraturan sekolah merupakan satu persetujuan yang diakui bersama oleh warga sekolah dalam mengawal disiplin dan tingkah laku manusia yang berada di dalamnya.

Maksud peraturan ialah undang-undang yang ditetapkan untuk menentukan ketenteraman, keharmonian dan kelicinan perjalanan aktiviti-aktiviti dalam masyarakat atau sekolah.

Tujuan peraturan ini dibuat adalah untuk mengawal tingkahlaku dan melicinkan perjalanan hidup warga sekolah supaya proses pembentukan jati diri dan pendidikan berjalan lancar tanpa ada sebarang gangguan. Apabila terdapat gangguan yang tidak diingini berlaku, ia akan menyebabkan sistem pendidikan yang dirancang tidak dapat dijalankan dengan teratur dan secara tidak langsung ia juga membantutkan usaha pembentukan nilai-nilai murni. Usaha pembentukan nilai murni ini adalah penting bagi setiap murid untuk menghadapi situasi yang sebenar dalam alam kehidupan realiti.

Walaupun sesi persekolahan 2009 sudah hampir ke penghujung, pihak sekolah terus berusaha untuk memastikan murid-murid mematuhi peraturan sekolah.

Kebiasaannya, pada minggu-minggu terakhir ini, murid cenderung menyimpan rambut panjang, datang lewat ke sekolah atau memakai pakaian seragam yang tidak lengkap. Apabila ditanya, mereka akan memberi pelbagai alasan. Murid yang tidak mematuhi peraturan sekolah tetap akan diambil tindakan keras dengan memanggil ibu bapa / penjaga, untuk membawa anak-anak mereka balik ke rumah..../ rbj

No comments:

Post a Comment

Followers