Sunday, July 26, 2009
5 Amalan yang baik di bilik darjah
Amalan 1 : Simpati dan Empati
• Imbas latar belakang murid-murid (scanning)
• Kaji faktor-faktor menyebabkan murid-murid kurang berminat, kurang berfokus dan kurang mahir.
• Cuba letakkan diri dalam kasut murid-murid (lihat dari perspektif murid-murid).
• Cuba rasa cara mereka rasa.
• Cuba fikir jenis guru anak diri kita yang kita suka.
• Ada jiwa guru yang sebenar.
Amalan 2 : Sensitif dan Reflektif
• Peka kepada respons murid-murid.
• Harus ingat diri sentiasa dinilai oleh semua murid di kelas.
• Tingkahlaku, gerak-geri, wajah dan emosi murid-murid ialah barometer kejayaan sesi pengajaran dan pembelajaran. Perlu sentiasa baca barometer itu.
• Selalu buat refleksi sesi pengajaran dan pembelajaran yang lalu untuk penambahbaikan.
Amalan 3 : Proaktif dan Inovatif
• Jangka apa yang mungkin boleh berlaku dan amalkan ‘cegah sebelum parah’.
• Elakkan stereotaip. Manfaatkan sepenuhnya teknologi terkini seperti ICT, multimedia dan alatan digital untuk meningkatkan dayasaing dengan tarikan zaman moden (permainan komputer, sms, Internet, iPod dll.)
Amalan 4 : Aktif dan Positif
* Tidak berhenti belajar – Amalan pembelajaran sepanjang hayat (life-long learning).
* Cuba dan laksana – Belajar dan buat bahan-bahan multimedia untuk digunakan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.
* Mindset yang positif – Kemajuan dan pembaruan adalah sesuatu yang baik dan membantu dalam pengajaran dan pembelajaran.
Amalan 5 : Formatif dan Sumatif
• Sentiasa menilai diri dan murid-murid.
• Nilai diri berdasarkan respons murid dari mula sehingga ke akhir sesi pengajaran dan pembelajaran.
• Nilai murid berdasarkan kefahaman dan kemahiran dari mula, pertengahan sehingga ke akhir sesi pengajaran dan pembelajaran.
• Melihat kegagalan murid sebagai kegagalan diri – Akauntabiliti.
Sumber : Thinking Allowed, Yew Kok Leh
/rbj
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment